donderdag 27 september 2012

L'école commence...

Bonjour tout le monde!

De voorbije dagen zijn snel gepasseerd dus ik heb jullie nog wel enkele dingen te vertellen!
Eerst en vooral ben ik maandag gestart met de dagelijkse routine die ik hier nog wel even zal aanhouden. 
Om 7u30 staan de kinderen op om te ontbijten. Om 8u10 vertrekken we, met de auto, naar school. Om 8u45 beginnen de lessen. De meisjes moeten alleen maar afgezet worden maar Sebastien moet naar zijn klasje gebracht worden. De kinderen gaan naar le Lycée International en hebben dus verschillende keuzevakken naargelang van welk land ze komen.
'Mijn' kinderen volgen dus 'la section americaine' en 'la section française'. Dat wil zeggen dat ze enkele keren per week les krijgen in het Engels en de rest van de vakken in het Frans volgen.
Er zijn veel verschillende nationaliteiten aanwezig op school. Ik heb zelfs al Nederlands horen praten. En blijkbaar kan je dat ook volgen hier :)

Sebastien heeft school tot 16u15. Sommige dagen eindigt Rebecca ook op dat uur, ander dagen heeft zij les tot 17u. Magali heeft altijd les tot 17u. Dus eigenlijk best wel lange dagen voor de kinderen. 's Woensdags hebben Seb en Rebecca les tot 12u en Magali tot 12u30.

Ikzelf ga waarschijnlijk ook nog les volgen aan dezelfde school. Ze hebben speciale lessen voor ouders en/of au-pairs. Ik zit bij de 'avancés', wat eigenlijk best grappig is aangezien ik daar het enige 'jonge' meisje ben :) de rest zijn allemaal mama's. 4 van Spanje, 1 van Italië en 1 van Amerika. 2 keer/week ga ik 2u les volgen. De uren komen eigenlijk altijd goed overeen met de uren van de school, zodat ik zelf nog genoeg tijd heb om de kinderen te brengen of op te pikken.
Tegen morgen heb ik al 'huiswerk'. Ik moet een résumé schrijven over mijn beste en/of slechtste herinnering van Frankrijk :)

De voorbije dagen zijn al redelijk gevuld geweest. Elke avond na school maken de meisjes hun huiswerk en hou ik mij bezig met Sebastien. Hij krijgt ook elke avond een bad (want dat vindt hij echt geweldig) en mag daarna een filmpje zien.
Gisteren hebben we samen naar 'The Aristocats' gekeken, echt zalig! En hij vroeg zelfs om de film in het Frans te bekijken. Dus da's weer handig voor mijn Frans ook :)

Vandaag en morgen is het hier ook vrij druk. C'est le jour du déménagement. De verhuiswagen is hier vandaag met al hun spullen vanuit Amerika. Alles wordt hier vandaag en morgen dus een beetje meer op orde gezet. Binnenkort heb ik dus een eigen bed (in plaats van een gehuurd) :)

Het weer begint hier ook stilletjesaan te veranderen. Het wordt kouder en het heeft de voorbije dagen al vaak geregend. Gelukkig staat de chauffage al aan ;)

Binnenkort ga ik mij ook eens wagen aan het koken. Véronique heeft mij al eens gevraagd of ik dat zou zien zitten en dat ik dat gerust eens mag doen.
Magali is al eens komen polsen of ik vaak gekruid eten maak - want dat lusten Seb en zij niet graag. :) Iets om rekening mee te houden dus ;)
Als ik overdag thuis ben, eten we 's middags vaak de restjes van de avond ervoor. Gisteren hebben we een ovenschotel gegeten, asperges met hesp errond met kaassaus! Best lekker hoor :) al was niet iedereen het daarmee eens!
's Avonds eten we altijd iets van vlees met groenten. En daarna yoghurt en een stuk fruit. Dat zal niet meer veranderen denk ik :) ik ben er al aan gewend!

Morgen gaat Véronique haar eigen auto oppikken in de garage (momenteel rijden ze nog met huurauto's). Dit weekend gaan ze met mij rondrijden en kan ik de auto wat gewoon worden. 't is een automatique dus dat zal aanpassen zijn. Maar 't lijkt mij niet zo moeilijk! :D de weg naar school heb ik alleszins al gememoriseerd, dat zal geen probleem zijn.
Zaterdag gaat Magali voor de eerste keer lessen paardrijden volgen. Rebecca gaat tennissen. Er zijn tennisvelden hier, op 100m van het huis, dus da's heel gemakkelijk.
Seb zou normaal ook gaan tennissen maar hij is nog te jong blijkbaar.

Ondertussen heb ik ook al enkele au-pairs ontmoet die hier in de buurt wonen. Er zijn er ook veel die hun kinderen aan dezelfde school komen afzetten. Binnenkort kunnen we dus eens afspreken om iets samen te doen. Ik kijk er al naar uit!

Ik denk dat ik alles zo ongeveer verteld heb :) ik heb het hier echt wel naar mijn zin en ik denk dat het gezin ook wel tevreden is.
Eind oktober begint Véronique ook te werken dus zal ik alles meer op mij moeten nemen. Maar eerlijk gezegd kan ik al niet wachten tot het zover is!
Enfin, binnenkort meer nieuws! :)

A la prochaine fois!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten